Reservation in Kendriya Vidyalayas for OBC Students केन्द्रीय विद्यालयों में ओ.बी.सी. छात्रों को आरक्षण
GOVERNMENT OF INDIA
MINISTRY OF HUMAN RESOURCE DEVELOPMENT
DEPARTMENT OF SCHOOL EDUCATION & LITERACY
LOK SABHA
UNSTARRED QUESTION NO. 212
ANSWERED ON 03.02.2020
RESERVATION IN KENDRIYA VIDYALAYAS
ADV. ADOOR PRAKASH
DR. T.R. PAARIVENDHAR
SHRI A. GANESHAMURTHI
SHRI A.K.P. CHINRAJ
Will the Minister of HUMAN RESOURCE DEVELOPMENT be pleased to state:
(a) whether the Government has any proposal to give admissions to OBC students by adopting 27% reservation in all Kendriya Vidyalayas and Jawahar Navodaya Vidyalayas across the country;
(b) if so, the details thereof;
(c) the total number of seats that are likely to be available in such vidyalayas under such reservation; and
(d) the total number of students likely to avail this reservations quota across the country, State-wise particularly in the State of Tamil Nadu?
ANSWER
MINISTER OF HUMAN RESOURCE DEVELOPMENT
(SHRI RAMESH POKHRIYAL ‘NISHANK’)
(a) to (d) The matter is under active consideration of the Government.
भारत सरकार
मानव संसाधन विकास मंत्रालय
स्कूल शिक्षा एवं साक्षरता विभाग
लोक सभा
अतारांकित प्रश्न संख्याः 212
उत्तर देने की तारीखः 03.02.2020
केन्द्रीय विद्यालयों में आरक्षण
एडवोकेट अदूर प्रकाश
डॉ. टी. आर. पारिवेन्धर
श्री ए. गणेशमूर्ति
श्री ए. के. पी. चिनराज
क्या मानव संसाधन विकास मंत्री यह बताने की कृपा करेंगे कि:
(क) क्या सरकार का देशभर के सभी केन्द्रीय विद्यालयों और जवाहर नवोदय विद्यालयों में आरक्षण को अपनाकर ओब-बी-सी« छात्रों को प्रवेश प्रदान करने का कोई प्रस्ताव है;
(ख) यदि हां, तो तत्संबंधी ब्यौरा क्या है;
(ग) ऐसे आरक्षण के अंतर्गत ऐसे विद्यात्रयों में कल कितनी सीटें उपलब्ध होने की संभावना
है; और
(घ) देशभर में इससे राज्य-वार विशेषरूप से तमिलनाडु राज्य में कुल कितने छात्रों को इस
आरक्षण कोटा का लाभ मिलने की संभावना है?
उत्तर
मानव संसाधन विकास मंत्री
(श्री रमेश पोखरियाल “निशंक”)
(क) से (घ): इस मामले पर सरकार सक्रिय रूप से विचार कर रही है।
Source: Eng. http://164.100.24.220/loksabhaquestions/annex/173/AU212.pdf
Hindi http://164.100.24.220/loksabhaquestions/qhindi/173/AU212.pdf
COMMENTS